Sala de expoziții temporare și pedagogie muzeală a Palatului Cultural Arad (Piața George Enescu 1, intrarea dinspre Parcul Copiilor) este, timp de cinci zile, gazda unei Expoziții de ouă încondeiate, icoane pe sticlă și ateliere demonstrative și interactive pentru copii de pictat icoane pe sticlă.
Pe parcursul celor 5 zile, în perioada 22-26 aprilie, se vor desfășura ateliere demonstrative și interactive pentru peste 400 de copii, iar cei mai mici meşteri populari vor descoperi tradiţia acestui meşteşug devenit artă, alături de meșterul popular prof. Claudia Pasc din Bonțești (județul Arad). La atelierele de la muzeu vor participa elevi din 20 de școli din municipiul și județul Arad, copiii angajaților firmelor private din sectorul economic arădean, partenere ale Complexului Muzeal Arad.
Complexul Muzeal Arad deține în Colecţia de etnografie câteva icoane pe sticlă, aparţinând centrelor de iconari din zona Transilvaniei, cele mai renumite fiind icoanele de la Nicula.
”Primul centru de iconari pe sticlă din Transilvania a fost satul Nicula din judeţul Cluj. Specialiştii au căzut de acord că meşteşugul pictării icoanelor pe sticlă începe aici în preajma anului 1750 şi se datorează contactelor cu centrele din Austria, Boemia, Moravia şi Slovacia. În scurt timp, acest meşteşug ajunge să devină, în localitate, un fenomen de masă ce a dus la o producţie masivă de icoane pe sticlă. Cauza acestui fapt o reprezintă, pe de o parte numărul mare de pelerini care veneau la Nicula să se închine vestitei icoane a Maicii Domnului cu Pruncul pictată de iconarul Luca din satul Iclod şi donată mănăstirii Nicula în anul 1681. Această icoană ar fi lăcrimat continuu între 15 februarie şi 12 martie 1699 atrăgând o mulţime de credincioşi care la plecare doreau să aibă o amintire de la pelerinajul făcut. Această amintire consta, de regulă, într-o icoană pe sticlă. Pe de altă parte prezenţa în Transilvania a numeroase fabricii de „glăjărie” (sticlărie) asigura foarte lesne materia primă necesară iconarilor. Trebuie menţionat faptul că pentru ţăranii din satul Nicula ocupaţia principală era agricultura şi creşterea vitelor, pictarea icoanelor fiind o îndeletnicire secundară având menirea de a completa bugetul familial.
Icoanele de Nicula se caracterizează printr-o maximă simplificare a formelor, pictate după tehnica „în oglindă”. Existau nişte izvoade (modele) după care desenul era repetat de mii de ori ,astfel că pentru orice pictor devenea în timp o rutină. În tematica icoanelor de Nicula apar scene cristologice, portrete de sfinţi (Gheorghe, Nicolae, Constantin şi Elena, Petru şi Pavel, Paraschiva, Mihail şi Gavril), Adam şi Eva (scenă din Vechiul Testament), Adormirea Maicii Domnului, Naşterea Domnului, Maica Domnului jalnică etc.
Icoana „Sfântul Gheorghe”, aflată în colecția de etnografie a muzeului arădean, a fost pictată în secolul XIX. A fost realizată după un izvod care îl reprezintă pe Sfântul Gheorghe omorând balaurul. Are dimensiunile de 31 x 26 cm care sunt specifice celei de-a doua primei şi celei de-a doua faze a şcolii de pictură de la Nicula.” - au menționat dr. Gabriel Hălmăgean și dr. Sorin Sabău, muzeografi în cadrul Complexului Muzeal Arad.
Adelina STOENESCU (muzeograf Compartimentul proiecte, educație muzeală și marketing cultural Complexul Muzeal Arad)
Foto: Nelu Scripciuc
Redacția Glasul Cetății își rezervă dreptul de a selecta și modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.