Național Cultură Comunicate de Presă Ultima oră Externe
Istoricul Doina Lemny va susține conferința ”Brâncuşi. Pasărea în văzduh: de la cânt la zbor, magia în plină creaţie” la Veneția
Istoricul Doina Lemny va susține conferința ”Brâncuşi. Pasărea în văzduh: de la cânt la zbor, magia în plină creaţie” la Veneția
22/02/2024 ⋅ 0 comentarii

 Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează marţi, 27 februarie 2024, de la ora 17:00, în Sala de Conferinţe din Palatul Correr, Veneția, conferinţa „Brâncuşi. Pasărea în văzduh: de la cânt la zbor, magia în plină creaţie”, susţinută de Doina Lemny.

„Deşi pasărea, cu caracteristica sa definitorie, zborul, nu este un subiect răspândit în domeniul sculpturii, este totuşi unul pe care Brâncuşi şi-l aproprie. Printr-o densă serie de aproximativ douăzeci şi şapte de variante în marmură şi bronz şi mai mult de treisprezece ghipsuri, el nu a renunţat niciodată la încercarea de a surprinde şi de a transmite ideea de zbor – acest vis al omului de a scăpa de atracţia gravitaţională a pământului. Pasărea în văzduh a fost o provocare pentru artistul care, la începutul secolului 20, se străduia să simplifice forma în procesul său de creaţie. Timp de aproximativ treizeci de ani, artistul a lucrat pentru a-şi perfecta Pasărea surprinsă în clipa în care îşi ia zborul, desfăşurând o muncă de reflecţie prin care şi-a concentrat toate cunoştinţele tehnice în căutarea echilibrului potrivit. Pasărea sa în văzduh ia forma unei rachete spaţiale” (Doina Lemny)

Doina Lemny este doctor în istoria artei, muzeograf–cercetător la Muzeul Naţional de artă modernă – Centre Pompidou din Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului XX. Co-curatoare a celor şapte expoziţii tematice la Atelierul Brâncuşi din 1998 în 2002. A fost curatoarea expoziţiei „Antoine Pevsner dans les collections du Musée national d'art moderne” (2001), „La dation Brancusi” (2003), „Henri Gaudier-Brzeska. Collection du musée national d'art moderne” (2009), „Matisse–Palady et La Blouse roumaine”, „Brâncuşi. La sublimation de la forme” (Bozar, Bruxelles 2019–2020), „Brâncuşi: Surse româneşti şi perspective universale / Romanian Sources and Universal Perspectives” (Timişoara, 2023) şi a coordonat cataloagele publicate cu ocazia organizării expoziţiilor.

Este autoarea mai multor volume, printre care: Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans l’avant-garde parisienne, Lyon, Fage, 2011; Brâncuşi, au-delà de toutes les frontières, Lyon, Fage, 2012; Brâncuşi, Paris, éditions du Centre Pompidou, 2012 (reeditat 2024); Correspondance Brâncuşi & Duchamp, Paris, Dilecta, 2017; Brâncuşi et Marthe ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton, Lyon, Fage, 2017; Matisse–Pallady et La Blouse roumaine. Une amitié sous la censure (ediţie bilingvă franceză–română), Lyon, Fage, 2019; Brâncuşi: la chose vraie, Paris, Gourcuff–Gradenigo, 2022; Brâncuşi et ses muses, Paris, Gourcuff–Gradenigo, 2023; Brâncuşi: l’art c’est la vérité absolue, Strasbourg, Editions de l’atelier contemporain, 2024, precum şi a numeroase studii şi articole de istoria artei.


Foto: ICR / România Cultural

Redacția Glasul Cetății își rezervă dreptul de a selecta și modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.