Credincioși arădeni și din mai multe părți ale țării au mers pe Drumul Crucii, în Vinerea Mare, la Mănăstirea Hodoș-Bodrog, cea mai veche Mănăstire ortodoxă din România cu viață monahală neîntreruptă. Printre cei care au străbătut în această zi Drumul Crucii s-au aflat credincioși din județele apropiate, dar și români care muncesc în străinătate și care în aceste zile s-au întors acasă, pentru a sărbători Paștile alături de familiile lor.
Potrivit Arhiepiscopiei Aradului, după Slujba Ceasurilor care s-a săvârșit în biserica nouă a mănăstirii, soborul de slujitori, condus de Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, și pelerinii prezenți au plecat în procesiune pe ,,Drumul Crucii”, făcând câte un popas la fiecare dintre cele 14 cruci, unde s-au citit pericope evanghelice și s-au înălțat rugăciuni.
La finalul procesiunii Preasfinția Sa a rostit un cuvânt de învăţătură și binecuvântare în care a vorbit despre această frumoasă tradiție ce se păstrează la această mănăstire și a urat tuturor ca Sfintele Paști să le petreacă cu sănătate și bucurie alături de cei dragi.
La Mănăstirea Hodoș – Bodrog, această tradiţie dăinuie de un secol (mai precis din anul 1925), de pe vremea episcopului Grigore Comșa, rânduiala constând pe atunci doar din meditaţii şi pe parcurs s-au adăugat unele cântări specifice Săptămânii Mari.
În anul 1937, Părintele Ilarion Felea, astăzi Sfântul Preot Mucenic Ilarion Felea, a publicat o broșură care cuprinde cuvântări pentru cele patrusprezece popasuri în Drumul Crucii, intitulată: ,,Drumul Crucii cu cele 14 popasuri”. Ele au fost rostite de însuși Sfântul Părinte Ilarion la Mănăstirea Hodoș-Bodrog, la praznicul Schimbării la Față a Domnului, în anul 1936. În prefața acesteia, Sfântul Ilarion scria: ,,Viața omenească atâta plătește, cât am înțeles din Evanghelia, Răstignirea și Învierea Domnului; cu alte cuvinte cât am priceput din viața Lui ca Învățător, Stăpân și Preot al sufletelor noastre. Pe calea aceasta se desleagă taina fericirii și mântuirii oamenilor… . De aceea veniți să ne închinăm și să cădem la Hristos, să ne oglindim viața noastră în viața Lui și inima noastră în dragostea Lui; să-L urmăm cu sufletele smerite și cu ochii inimii scăldați în lacrimile pocăinței, aci, pe drumul Golgotei”.
Din anul 2000, procesiunea se face pe drumul de la mănăstire spre satul Bodrogul Nou, drum pe care au fost amplasate 14 cruci, fiecare având câte o icoană cu una din cele paisprezece opriri, conform mărturiilor Sfintei Scripturi și ale Sfintei Tradiții, și anume: prima oprire: interogatoriul și condamnarea la moarte; a doua oprire: arcada ,,Ecce Homo”, unde Iisus a luat crucea; a treia oprire: Prima cădere a lui Iisus sub povara Crucii; a patra oprire: întâlnirea lui Iisus cu Mama Sa; a cincea oprire: întâlnirea cu Simon din Cirene; a șasea oprire: întâlnirea dintre Iisus și Veronica; a șaptea oprire: Drumul Crucii întretăiat de Cardo Maximus; a opta oprire: a doua cădere a lui Iisus sub povara Crucii; a noua oprire: a treia cădere a lui Iisus sub povara Crucii; a zecea oprire: dezbrăcarea lui Iisus de hainele Sale; a unsprezecea oprire: pironirea pe Cruce; a doisprezecea oprire: Răstignirea și Moartea lui Iisus; a treisprezecea oprire: coborârea de pe Cruce și cea de-a paisprezecea oprire: mormântul și locul Învierii lui Hristos.
,,Drumul Crucii”, pe lângă faptul că este un ritual bisericesc apreciat cu multă evlavie de credincioși, a devenit o tradiție foarte cunoscută în aceste părți ale țării, credincioșii participând trupește și sufletește, ca o jertfă adusă lui Dumnezeu pentru a primi ajutor la cererile lor și iertare de păcate. Această tradiţie a fost dusă şi în alte părţi de către părinţi care au fost vieţuitori la Mănăstirea Hodoş-Bodrog şi mai apoi au devenit stareţi la alte mănăstiri, precum: Feredeu, Hadâmbu, din Iaşi şi Schitul Straja, din Hunedoara.
Foto: Arhiepiscopia Aradului
Colaj Foto: Glasul Cetății
Redacția Glasul Cetății își rezervă dreptul de a selecta și modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.