Din Arad Cultură Ultima oră
Filarmonica arădeană inaugurează stagiunea 2024-2025 cu evenimentul „Giacomo Puccini 100”
Filarmonica arădeană inaugurează stagiunea 2024-2025 cu evenimentul „Giacomo Puccini 100”
02/10/2024 ⋅ 0 comentarii

„Giacomo Puccini 100” este evenimentul care inaugurează joi, 3 octombrie, de la ora 19,00, stagiunea 2024-2025 a Filarmonicii arădene, o seară vocal simfonică cu mesaj universal, un omagiu adus unuia dintre cei mai însemnați compozitori ai lumii, la împlinirea a 100 de ani de la trecerea sa în veșnicie. Selecțiuni din operele Manon Lescaut, La bohème, Tosca, Madama Butterfly, Il Tabarro, Turandot, preced spectaculoasa Messa di Gloria, pentru soliști, cor și orchestră, partitura care îi confirmă lui Puccini, la început de carieră, abilitățile lirice și dramatice extraordinare

Alături de prezențe remarcabile ale scenelor noastre de operă, dirijorul Victor Gheorghe Dumănescu, tenorul Paul Lungu și baritonul Adrian Mărcan, orchestra simfonică și corul academic pregătit de Robert Daniel Rădoiaș vă invită la unul dintre cele mai consistente evenimente muzicale ale toamnei, menit să celebreze gloria, splendoarea și măreția unora dintre cele mai captivante și extraordinare creații, esențiale pentru arta lirică și întreaga scenă de operă universală.

🎟Biletele pot fi achiziționate online de pe site-ul https://www.bilete.ro/.../deschiderea-stagiunii-giacomo.../ și de la Casieria Palatului Cultural conform programului afișat.

Luni 09:00 - 13:00,

Marți 09:00 - 13:00,

Miercuri 12:00 - 16:00,

Joi 09:00 - 13:00; 17:00 - 18:45,

în zi de concert 09:00 - 13:00 și 17:00 - 18:45

Gheorghe Victor Dumănescu s-a născut la Târgu Jiu, în anul 1944. A urmat cursurile Liceului Vasile Alecsandri din Galaţi, liceu etalon în acea perioadă, apoi, în două etape, acelea ale Conservatorului de Muzică George Enescu din Iaşi: absolvă în 1967, sub îndrumarea prof. Ion Pavalache, clasa de dirijat coral academic, iar în 1974, cursurile secţiei de dirijat orchestră,   la clasa Maestrului Ion Baciu. Şi-a început cariera muzicală în calitate de profesor de orchestră şi orchestră de cameră (1967 – 1969) în cadrul Liceului de muzică din Galaţi, în anul 1969 este numit dirijor al corului Gavriil Musicescu al Filarmonicii Moldova din Iaşi, pentru ca în 1974 să devină, pentru o perioadă de zece ani, dirijor al Operei Române din Iaşi. Primul spectacol dirijat a fost baletul Giselle.

Colaborările sale cu Opera Română din Cluj Napoca au început în anul 1981, realizând  încă de la primele sale apariţii  în fosa operei clujene spectacole eveniment, care au însumat cele mai bune distribuţii şi regii ale momentului.

Ca reper stabil în cariera sa, Opera Română din Cluj-Napoca reprezintă perioada anilor 1984 -1991. În anul 1991 devine profesor universitar în cadrul Academiei de Muzică Gheorghe Dima, la clasele de operă, orchestră şi dirijat. Perioada cursurilor universitare este cuprinsă între 1991 şi 2010, cuprinzând şi susţinerea doctoratului cu o temă îndrăzneaţă ca titlu şi abordare, Contemporaneitatea spectacolului de operă şi impactul acestuia cu mass media, teză îndrumată de prof. dr. Valentin Timaru.

În paralel trebuie menţionata calitatea de director artistic al Operei Naţionale din Chişinău (1991 – 1994) şi aceea de prim dirijor şi director artistic al Operei Antalya sau Noua Operă din Antalya (1998 – 2001). De notat sunt şi colaborările cu teatrele lirice şi concertele simfonice susţinute pe scene de concert din ţară şi străinătate (Italia, Germania, Elveţia, Franţa, Spania, Bulgaria, Turcia, Austria, Olanda, Luxemburg, Belgia, Ucraina, Republica Moldova etc.), dovadă a repertoriului stăpânit, operă, operetă, balet, vocal simfonic, musical. Trebuie amintită totodată calitatea de membru în jurii naţionale sau internaţionale de dirijat sau canto, precum şi colaborările  sale cu solişti de talie internaţională, precum Paata Burchuladze, David Ohanesian, Nicolae Herlea, Maria Slătinaru Nistor, Ludovic Spiess, Galina Bauer, Ionel Voineag, Liliana Bizineche, Elena Mosuc,  Ştefan Ruha (vioară), Andrei Agoston (vioară),  Marin Cazacu (violoncel), Csiky Boldizsar (pian), Daniel Podlovschi (vioară), Mihai Constantinescu (vioară), Mihai Ungureanu (pian), Florin Paul (vioară), în spectacole şi concerte aplaudate la scenă deschisă.

Maestrul Gheorghe Victor Dumănescu a fost distins cu trofeul Lya Hubic,  la prima ediţie a festivalului Oameni de aur ai Operei (2003), cu Meritul Cultural în grad de Ofiţer Comandor  din partea preşedinţiei României (2004) şi cu diploma de Profesor Emerit al Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj.

Tenorul Paul Lungu este absolvent al Facultății de Teologie „Sfântul Apostol Andrei” din Constanța, specializările Muzică religioasă și Teologie Pastorală și al studiilor de Master, din cadrul UNMB (Universitatea Națională de Muzică din București), specializarea Interpretare Muzicală, unde a studiat canto clasic la clasa maestrului Ionel Voineag. Paul Lungu desfășoară o activitate solistică bogată, materializată în concerte, recitaluri și spectacole pe scenele Filarmonicilor din Bacău, Râmnicu Vâlcea, Focșani și a Operelor din București, Constanța, Cluj Napoca, Iași și Timișoara.

În anul 2018 a debutat în rolul Tamino, din opera „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart, la Studioul Experimental în Artele Spectacolului Muzical „Ludovic Spiess”,  iar pe scena Operei Naționale București, în rolurile Beppe (Paiațe de Ruggero Leoncavallo) și Lensky (Evgheni Oneghin de Piotr Ilici Ceaikovski). Un an mai târziu, pe aceeași scenă de operă, va debuta în rolul Ismaele din „Nabucco” de Giuseppe Verdi.

Partitura Ducelui de Mantova, din „Rigoletto” de Giuseppe Verdi, îi va prilejui debutul pe scena Teatrului Național de Operă și Balet Oleg Danovsky din Constanța (2022), iar aceea a lui Ernesto, din „Don Pasquale”de Gaetano Donizetti, debutul pe scena Operei Naționale Române din Cluj Napoca (2023).

Din repertoriul curent al interpretului fac parte roluri la fel de semnificative: Don Ottavio (Don Giovanni - Wolfgang Amadeus Mozart), Nemorino („L'elisir d'amore” Gaetano Donizetti), Edgardo („Lucia di Lammermoor” - Gaetano Donizetti), Alfredo („La Traviata” - Giuseppe Verdi), Gabriele Adorno ( „Simone Boccanegra”  - Giuseppe Verdi), Rodolfo („La Bohème”  -Giacomo Puccini).

Cu o activitate intensă pe scenele teatrelor de operă din București și Constanța, începând din anul 2023, Paul Lungu este solist al Teatrului Național de Operă și Operetă „Nae Leonard" din Galați.

 Baritonul Adrian Mărcan a absolvit  Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, la clasa de canto îndrumată de Gheorghe Roşu şi s-a specializat la clasele de măiestrie girate de Ionel Pantea (Luxemburg), Cornel Stavru, Eugenia Moldoveanu şi Ion Buzea (Elveţia). 

În perioada anilor 1995 - 2016 a fost solistul Operei din Braşov, desfășurând în paralel o activitate didactică la Facultatea de Muzică Braşov (1996-2004), iar din anul 2017 este solistul Operei Naționale București. 

Colaborator al tuturor instituţiilor lirice din România, Adrian Mărcan face parte în egală măsură din distribuţii de vocal simfonic, pe scenele principalelor Filarmonici ale ţării. 

O listă impresionantă de turnee pe scene internaţionale (Austria, Germania, Italia, Elveţia, Olanda, Spania, Marea Britanie, Grecia, Franţa, Japonia), realizate în compania Teatrelor de Operă din Braşov, Cluj, Iaşi şi Craiova se adaugă la lista succeselor româneşti. Adrian Mărcan a fost deopotrivă invitatul Operei Thessaloniki şi al Operei din Tirana şi a colaborat cu Radio România, în producţiile operelor „El Retablo de Maese  Pedro” de Manuel de Falla (2007) şi „Il Giocatore” de Luigi Cherubini (2008). Şi-a adăugat în agenda ultimilor ani conlucrări cu ansambluri vieneze şi germane, printre cele mai importante realizări fiind participările din 2011 şi 2012 la Festivalul de la Gut Immling (Germania), unde a interpretat rolul de bariton al „Carminei Burana” alături de orchestra Filarmonicii din München (iunie 2011) şi partitura Contelui Almaviva din „Nunta lui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart (2012). 

Prezent încă din anul 2007 pe scena Operei Naţionale Române din Bucureşti,  a susţinut în anul 2009 rolul lui Figaro din opera „Bărbierul din Sevilla” în spectacolul omagial dedicat Magdei Ianculescu. Aceeaşi partitură, împreună cu rolul lui Escamillo din opera „Carmen” de Georges Bizet i-au adus în 2010 confirmarea  pe scena Teatrului  de operă din Madrid.

Performanțele sale au fost răsplătite câțiva ani mai târziu, prin acordarea premiului pentru „cel mai bun spectacol al stagiunii 2013-2014”, de către Opera Națională Română din Iași, pentru spectacolul La Traviata, în regia lui Beatrice  Rancea. 

Repertoriul  de scenă al baritonului cuprinde roluri  din  opere de Henry Purcell, Luigi Cherubini,Wolfgang Amadeus Mozart, Gioachino Rossini, Gaetano Donizetti, Ruggiero Leoncavallo, Giuseppe Verdi,  Giacomo Puccini,  Jacques Offenbach,  Georges Bizet, Manuel de Falla, Gian Carlo Menotti şi Nicolae Bretan.


Redacția Glasul Cetății își rezervă dreptul de a selecta și modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.