Național Cultură Ultima oră Externe
Românca Hariclea Darclée, prima Tosca din istorie, are o placă memorială la Milano
Românca Hariclea Darclée, prima Tosca din istorie, are o placă memorială la Milano
18/10/2023 ⋅ 0 comentarii

Românca Hariclea Darclée, prima Tosca din istorie, are o placă memorială în Via Cernaia nr. 2 –Milano, locul unde marea soprană, avea să locuiască timp de aproape două decenii (cca. 1890-1910), în unul dintre apartamentele vilei, distrusă apoi, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial (în locul vilei, astăzi, există clădirea unei instituții publice).

Astfel, marți, 17 octombrie, Primăria orașului Milano – Departamentul „Milano è Memoria”, Centrul Cultural Italo-român din Milano, cu sprijinul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni – Guvernul României și sub patronajul Ambasadei României în Republica Italiană au organizat la Milano o serie de evenimente omagiale dedicate sopranei Hariclea Darclée (Brăila, 1860 - București, 1939), prima „Floria Tosca” din istoria operei marelui compozitor Giacomo Puccini. 

”România nu trebuie inventată, e suficient să fie descoperită”

Prezentă la eveniment, doamna Lia Faur a adus în atenția publicului evenimentul de la Milano, subliniind în mod deosebit efortul doamnei Violeta Popescu, cea care a făcut cercetare și lobby încă de acum câțiva ani pentru reușita acestui proiect.

„Pentru comunitatea românească, ieri a fost o zi memorabilă la Milano, pe via Cernaia, nr. 2.  În prezența a zeci de români și italieni a fost dezvelită placa memorială, dedicată marii soprane Hariclea Darclée (Brăila, 1860 - 1939, București), care a trăit aici peste două decenii. Considerată cea mai mare soprană a lumii, în perioada 1890-1925, artista primea în vila sa vizitele marilor compozitori ai vremii, Giaccomo Puccini, Giuseppe Verdi, Pietro Mascagni. Despre ea, Giacomo Puccini afirma: "Artista genială, prima și splendida mea Tosca".

Primăria orașului Milano a inclus-o pe Hariclea Darclée în proiectul "Milano é Memoria" ca omagiu adus marii soprane. Dar toate acestea s-au întâmplat grație neobositei Violeta Popescu, cea care a făcut cercetare și lobby încă de acum câțiva ani pentru reușita acestui proiect. Cu ocazia evenimentului a fost lansat și volumul "Hariclea Darclée", de Ida Garzonio, în limba română, Editura Redivivo, Milano, 2023. O felicit din toată inima pe Violeta! Și vorba ei, România nu trebuie inventată, e suficient să fie descoperită.”, a scris pe pagina de socializare arădeanca noastră, doamna Lia Faur. 

Ceremonia de dezvelire a plăcii memoriale dedicate marii soprane Hariclea Darclée, în semn de omagiu, pentru una dintre cele mai mari artiste lirice ale României, ale Italiei și a lumii operei, de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, a adus la un loc zeci de români și italieni, printre care și E. S. Gabriela Dancău, Ambasadorul României în Republica Italiană, Malta și San Marino, Doamna Sandra Pralong, Consilier de Stat pentru relația cu românii din afara granițelor din cadrul Administrației Prezidențiale, reprezentanți ai Consulatului General al României la Milano ai ai autorităților orașului Milano.

Născută în România în 1860 într-o familie aristocratică de origini grecești, Hariclea Darclée a studiat muzica și canto la Viena. De aici se va îndrepta în 1886 spre Paris, unde, în ciuda multor dificultăți financiare, a început să ia lecții de canto cu Edmond Duvernois, profesor la Conservator. La Paris a fost remarcată de Charles Gounod, care îi va încredința rolul Margueritei din opera sa Faust, în care a debutat pe scena operei în anul 1888. Tot compozitorul Gounod a fost cel care i-a sugerat să își schimbe numele din Haricli în Darclée. În anul următor, ea avea să o  înlocuiască pe celebra soprană Adelina Patti în rolul Julietei din opera Romeo și Julieta de Gounod. Este un moment de vârf în cariera Hariclea Darclée, care cucerește publicul și devine favorita multor mari compozitori ai vremii.

După Paris, viața marii soprane va fi legată de cea a Italiei, în special de Teatro alla Scala din Milano, unde la vârsta de 30 de ani, va debuta în rolul Chimenei din opera Cid de Jules Massenet, pe 26 decembrie 1890. Activitatea muzicală desfăşurată după debutul la Opera din Paris și apoi la Scala din Milano, a făcut-o cunoscută apoi în întreaga lume, marea soprană impunându-se pe principalele scene din Paris, Berlin, Florenţa, Roma, Buenos Aires, Lisabona, Monte Carlo, New York sau Moscova. Multe dintre partiturile care au devenit celebre, au fost special compuse pentru vocea sa excepţională: Condor de Antonio Gomes (21 februarie 1891, Teatro alla Scala din Milano; Wally de Alfredo Catalani (20 ianuarie 1892, Teatro alla Scala); I Rantzau de Pietro Mascagni (10 noiembrie 1892 la Teatro della Pergola din Florența); Iris de Pietro Mascagni (22 novembre 1898, Teatrul Costanzi di Roma) ș.a.

Ziua 14 ianuarie 1900 este o dată memorabilă în muzica lirica universală: triumful Haricleei Darclée la Teatrul Costanzi de la Roma în rolul Tosca la premiera absolută a capodoperei cu același nume de Giacomo Puccini, în regia lui Leopoldo Mugnone. Marele compozitor italian Giacomo Puccini a considerat-o pe Hariclea Darclée singura interpretă care poate întruchipa perfect rolul Floriei în Tosca şi la cererea ei, a adăugat aria” Vissi d’arte, vissi d’amore”.

De la Roma, opera Tosca va fi prezentată la Teatro Regio din Torino, iar la 17 martie 1900 la Teatro alla Scala din Milano, în regia lui Arturo Toscanini. Debutul atât de prestigios al operei Tosca va aduce în perioada 1900-1905, mai multe reprezentații la Lisabona la Teatrul San Carlos, la Opera din  Buenos Aires,  la București la Teatrul Național, la Montevideo la Teatrul Solis, la Teatrul Liric din Rio de Janeiro, la Cazinoul din Monte Carlo, la São Paulo la Teatrul Santana, la Rio de Janeiro sau la Barcelona.

În perioada 1890-1914 marea soprană va avea în jur de 136 de apariții pe scena Teatro alla Scala din Milano.

În 1918 în plin apogeu al carierei sale muzicale, marea soprană se retrage de pe scenă. Avea 58 de ani și probabil ultimul ei spectacol a fost în rolul Julietei din opera Romeo și Julieta de Gound la Opera din Milano, una dintre operele debutului ei parizian.  Alte surse vorbesc despre un spectacol al ei, la Teatrul Pergola din Florența.

Din păcate, nu s-au păstrat înregistrări ale sopranei: matricele înregistrărilor realizate pentru Casa de discuri Fonotipia din Milano, între 1903 și 1905 (arii din opera Don Pasquale de Gaetano Donizetti, Traviata de Giuseppe Verdi, Iris de Pietro Mascagni și Tosca de Giacomo Puccini) au fost distruse într-un bombardament din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Rămân mărturiile sonore a două cântece românești: Cântecul fluierașului de George Stephănescu pe o poezie a poetului Vasile Alecsandri (1821-1890) și Vai mândruță dragi ne avem („Frumoasa mea cât de mult ne iubim”. „) de Tiberiu Brediceanu cu acompaniament de pian, care poate fi ascultat și online.

 În istoria muzicii, Hariclea Darclee s-a impus în primul rând prin impactul avut asupra compozitorilor contemporani, aşa-zişii verişti din generaţia postverdiană. Faptul că 45% dintre operele din repertoriul ei sunt originale, demonstrează poziția singulară pe care artista româncă o ocupă în istoria muzicii. și influența sa decisivă.

Spre sfârșitul vieții sale se reîntoarce definitiv în România, cu intenţia de a preda la Conservator. Își dorise foarte mult să înfiinţeze o şcoală românească de canto.

A murit la 10 ianuarie 1939, la Bucureşti, fiind înmormântată la cimitirul Bellu.



Redacția Glasul Cetății își rezervă dreptul de a selecta și modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.