„Hristos în mijlocul nostru”
„Este și va fi”
Este acesta un scurt dialog pe care preoții îl au la Sfânta Liturghie atunci când se îmbrățișează.
Astăzi, în Ziua Sfântă de Crăciun, poate mai mult ca niciodată, salutul/dialogul/mărturia aceasta ar trebui să îmbrățișeze pământul tot, de la un capăt la celălalt. Pentru că „Astazi S-a născut Cel făr' de-nceput”.
Hristos este astăzi în mijlocul nostru, este și va fi. Va fi atât timp cât noi vom face din viețile noastre bună iesle de odihnă Pruncului Iisus, iar prin faptele noastre Îi vom face bună mărturie pe toate cărările pe care pașii ne vor purta.
Hristos, Pruncul Iisus a fost astăzi și în ieslea Catedralei Vechi din Cetatea Aradului, acolo unde Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, împreună cu un sobor de preoți și diaconi, a săvârșit Sfânta Liturghie Arhierească, iar credincioșii de toate vârstele au venit pentru a se părtăși de marea veste a Nașterii Domnului. Naștere a Domnului despre care Preasfinția Sa a spus în cuvântul de învățătură că este darul Preasfintei Treimi pentru oameni și este vindecarea omului de singurătate, de boală, de păcat.
CUVÂNTUL IERARHULUI
Nașterea Domnului - darul Preasfintei Treimi pentru oameni
„În fiecare an, Biserica noastră Ortodoxă prin calendarul sărbătorilor aduce în sufletele multor locuitori ai planetei, vestea Nașterii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria, Praznic Împărătesc cunoscut și sub numele de Crăciun.
Sărbătoarea Nașterii Domnului sau Crăciunul este cea mai populară sărbătoare creștină, fiind percepută ca dar al lui Dumnezeu în Persoana Fiului Său - Iisus Hristos pentru toată lumea: „Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Unicul Său Fiu L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3,16).
Sunt două argumente pentru sărbătorirea Nașterii Domnului la 25 decembrie. Primul, arată dorința Bisericii în a sublinia semnificația cosmică a sărbătorii, anume că Iisus Hristos, „Soarele Dreptății” (Maleahi IV,2), este începutul eliberării lumii de întunericul păcatului și al morții, așa după cum în natură după solstițiul de iarnă din 22 decembrie, întunericul începe să se micșoreze, iar lumina să crească. A doua motivație constă în faptul că Biserica a luptat împotriva cultului păgân al Nașterii Zeului Soare, mai ales după ce împăratul Aurelian a introdus la Roma în anul 274, sărbătoarea păgână de origine orientală a zeului Mitra.
Nașterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos este mai întâi de toate sărbătoarea iubirii milostive a lui Dumnezeu pentru lume, taina unirii cerului cu pământul, este taina Înomenirii Fiului lui Dumnezeu, pentru ca noi să ne facem asemenea Lui prin iubire, har și ascultare.
Sfântul Ierarh Antim Ivireanul, în cuvântul de la Nașterea Domnului către credincioși, scria: „Eșit-au Cuvântul Tatălui, cu trup îmbrăcat, din trupul Fecioarei; eșit-au gol, pentru ca să ne îmbrace pe noi, sărac ca să ne îmbogățească, smerit ca să ne înalțe la ceriu, ca un prunc, ca să ne facă pre noi desăvârșit și să ne dea nouă bucuria ce veșnică”.
Crăciunul este vindecarea omului de singurătate, de boală, de păcat, fiindcă Hristos, Doctorul sufletelor și al trupurilor vine la noi și ne îndeamnă: „Să vă iubiți unii pe alții, precum Eu v-am iubit” (Ioan 13,34).
Prin sărbătoarea Crăciunului devenim contemporani cu Nașterea Pruncului Iisus Hristos. Același lucru ne învață Sfântul Roman Melodul prin condacul praznicului: „ Fecioara astăzi, pe Cel mai presus de ființă naște…”. Adică este un prezent continuu, e un „astăzi” pentru toate generațiile de creștini:
„Astăzi S-a născut
Cel făr’ de-nceput
Cum au spus proorocii”, ne arată colindul „O ce veste minunată”.
Nașterea lui Hristos e o naștere în călătorie, pentru că Fecioara Maria, mama Lui și dreptul Iosif călătoreau din Nazaret spre Betleem, spre a ne arăta nouă că în lumea aceasta suntem pelerini, suntem călători către Betleemul ceresc.
Apoi, Iisus Hristos se naște în afara cetății, într-o peșteră și este culcat în iesle, deoarece la casa de oaspeți din cetatea Betleemului nu mai era loc. Mântuitorul se naște în afara cetății pentru a arăta oamenilor că nu au cetate stătătoare în lumea aceasta, ci să o caute pe cea care va să fie veșnic cetatea cerească, Împărăția lui Dumnezeu.
Taina întrupării Fiului lui Dumnezeu a fost tălmăcită și vestită în decursul veacurilor de către poporul român în numeroase și frumoase colinde, pe care le auzim în fiecare an în preajma și în timpul Crăciunului. Colindele transmit din generație în generație bucuria apropierii lui Dumnezeu de om, a apropierii omului de strămoșii săi, sentimentul frumuseții și armoniei în univers.
Satul şi oraşul, bisericuţa şi căminul familiei, biroul şi cartierul, pădurea şi câmpia s-au umplut de colindă şi poveste mărturisind într-un glas: „Cu adevărat mare este taina creştinătăţii: Dumnezeu S-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, S-a vestit de Îngeri, S-a propovăduit între neamuri, S-a crezut în lume; S-a înălţat întru slavă” (I Timotei 3,16).
Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Cel ce S-a născut ca Om din Fecioara Maria în peștera din Betleem, să reverse asupra tuturor binecuvântare și har, dragoste și înțelepciune, înțelegere și unitate în duh și adevăr.
Vă dorim tuturor ca Sfintele Sărbători să le petreceți în sănătate, bucurie și comuniune cu familia, cu Biserica și cu toți românii și creștinii, care îl iubesc pe Domnul nostru Iisus Hristos.
La mulți, frumoși și binecuvântați ani!”, este cuvântul și urarea Preasfințitului Părinte Emilian Crișanul, în ziua de Crăciun a acestui an.
La finalul Sfintei Liturghii Corul de copii „Sfântul Ioan Botezătorul” al Catedralei Vechi din Arad i-au colindat pe cei prezenți, și într-un firesc duh de bine al zilei toți copiii veniți la biserică au primit daruri.
25 decembrie 2021, zi de Mare Praznic, zi de duhovnicească bogăție, zi de bucurie. Zi în care „Satul şi oraşul, bisericuţa şi căminul familiei, biroul şi cartierul, pădurea şi câmpia s-au umplut de colindă şi poveste mărturisind într-un glas: „Cu adevărat mare este taina creştinătăţii: Dumnezeu S-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, S-a vestit de Îngeri, S-a propovăduit între neamuri, S-a crezut în lume; S-a înălţat întru slavă” (I Timotei 3,16).”, după cum a spus Preasfințitul Părinte Emilian.
Sărbători cu bucurie tuturor!
„Naşterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii Lumina cunoştinţei; că întru dânsa cei ce slujeau stelelor de la stea s-au învăţat să se închine Ţie, Soarelui dreptăţii, şi să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de sus, Doamne, slavă Ţie.”
Redacția Glasul Cetății își rezervă dreptul de a selecta și modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.