Astăzi se împlinesc 116 ani de la nașterea unei eroine uitate: Virginia Duțescu, temerara aviatoare a Escadrilei Albe și prima femeie instructor de zbor.
Născută în Petreștii de Sus, vechea denumire a orașului Târgu Cărbunești de astăzi, din Gorj, la 27 septembrie 1908, în familia lui Ion (31 ani, de profesie subchirurg) și a Ecaterinei (22 ani), Blanșea Virgilia Duțescu a urmat cursurile școlii primare în localitatea natală, apoi studiile secundare în Târgu-Jiu, la Liceul „Tudor Vladimirescu”. Prima ei alegere a fost teatrul. În anii 1924-1926 a urmat cursurile Conservatorului de Muzică și Artă Dramatică din București, apoi a lucrat cu două personalități ale scenei românești: Mișu Fotino și Ion Iancovescu.
A primit botezul aerului în vara anului 1936, când a zburat cu un avion Messerschmitt de culoare argintie. A fost încântată și a decis să urmeze cursurile Școlii de Zbor „Mircea Cantacuzino” din București, unde l-a avut instructor de zbor pe Constantin „Coty” Abeles, cu care se va căsători în anul 1939. Examenul pentru primul brevet de pilot civil l-a susținut la 30 octombrie 1936. A urmat brevetul superior de pilot de turism, care-i permitea efectuarea de zboruri în țară și în străinătate.
După brevetare a participat ca pilot de legătură la manevrele militare, în 1939, a absolvit școala de zbor fără vizibilitate, fiind prima femeie angajată ca instructoare de zbor la Școala de pilotaj de la Strejnic. A fost prima și singura aviatoare, la mijlocul anilor '30, capabilă să efectueze zbor pe spate și tot prima femeia care a inaugurat șirul instructorilor de zbor cu motor din România.
Începe să se antreneze pentru mitinguri aeriene, manifestări ce se organizau periodic. Prima sa participare la o asemenea manifestație are loc la sfârșitul lunii septembrie 1937, la Sfântul Gheorghe. Profită din plin de beneficiile oferite de şcolile A.R.P.A., începând să se antreneze pentru manifestările ce se organizau periodic – mitinguri aeriene aproape nelipsite, în epocă, pe întinsul ţării. Participă la mitingurile de la Cernăuți, Brăila și Chișinău. Nu doar apreciată, ci ovaţionată după o evoluţie remarcabilă, aceasta reprezintă începutul unei frumoase activităţi pe care, din nefericire, războiul şi starea sănătăţii o vor curma.
În anul 1941, participă alături de alte aviatoare românce la operațiunile de evacuare a răniților celui de-al Doilea Război Mondial, făcând parte din Escadrilă Sanitară, cunoscută sub numele de „Escadrila albă”. Desfășoară operațiuni în Basarabia și Odessa. Întreaga escadrilă, formată exclusiv din femei, a reușit să evacueze pe calea aerului, în anul 1941, 5.300 de răniți, soldați români și germani. Din cauza unor motive de sănătate, Virginia Duțescu se retrage la 1 septembrie 1941 din Escadrila Sanitară. Pentru merite deosebite este decorată cu „Virtutea Aeronautică de Pace” și „Virtutea Aeronautică de Război” cu spade, clasa Crucea de Aur, cea mai înaltă distincție a aeronauticii românești de la acea vreme.
După venirea regimului comunist în România, este arestată în anul 1949, fiind acuzată de spionaj și încercarea de a fugi din țară. Este condamnată la trei ani de închisoare, trecând pe la Jilava, Văcărești și Mislea, apoi trimisă la Canal. Eliberată în anul 1953, i se redeschide procesul, un an mai târziu. Până în anul 1957, este supusă mai multor anchete inumane, aflându-se în atenția organelor de securitate. Este forțată să semneze pentru colaborarea cu Securitatea, însă, conform documentelor de arhivă păstrate în fondurile CNSAS, nu a oferit niciun fel de informație utilă organelor de securitate, motiv pentru care contactul cu aceasta a fost întrerupt.
Este prezentată în documentele păstrate în arhiva securității, „ca fiind o femeie prezentabilă, cu o cultură generală avansată, acumulată în decursul anilor (a fost artistă, pilot de aviație, instructor de zbor), favorizată fiind și de permanentele ei legături cu așa-zisele cercuri înalte din București, legături pe care le păstrează și în prezent (1957 – n.n.). Este inteligentă, abilă și hotărâtă, fapt ce face să se descurce în orice împrejurare. (…) Cu toată munca dusă de atrage a ei de partea organelor noastre, acest lucru nu s-a reușit. (…) În această situație, în ultima perioadă, noi am întrerupt contactul cu ea. Abandonarea se va face fără luare de angajament.” (Sorin Turturică, Aviatoarele României. Din înaltul cerului în beciurile securității, București, Editura Vremea, 2015)
Despre ultimii ani din viața Virginiei Duțescu, nu s-au păstrat multe informații. Bolnavă, fără apropiați, a stat departe de ochii securității și ai celor din jur. La Târgu Cărbunești nu a mai apucat să revină niciodată, dar cu siguranță a păstrat în suflet, până la sfârșitul vieții, anii copilăriei. S-a stins în uitare, singură, în anul 1970, așa cum reiese din Actul de deces din data de 5 mai, sub nr. 743 de către Consiliul Popular al Sectorului 6 București.
În toamna anului 2019, la împlinirea a 111 ani de la nașterea aviatoarei Virginia Duțescu, a fost dezvelită la Târgu Cărbunești, în amintirea sa, pala unei elice de avion.
Actul de naștere al aviatoarei Virginia Duțescu
În fondurile Serviciului Județean al Arhivelor Naționale Gorj, Colecția Registre Stare Civilă comuna Petrești de Sus, registrul de născuți 99/1901-1908, am identificat în vara anului 2019, actul de naștere al aviatoarei Virginia Duțescu, temerară a Escadrilei Albe din timpul Primului Război Mondial.
Duțescu Blanșea Vergilia s-a născut la 27 septembrie 1908 în comuna Petrești de Sus (actualul Târgu Cărbunești), așa cum reiese din actul de naștere nr. 21/1908, fiind fiica lui Ion (31 ani de profesie subchirurg) și Ecaterina (22 ani). Actul de deces a fost eliberat la 5 mai 1970, nr. 743 de Consiliul Popular al sectorului 6 București.
Precizăm că în majoritatea surselor identificate de noi în mediul online, aviatoarei născută în Petrești de Sus, astăzi orașul Târgu Cărbunești, în ziua de 27 septembrie 1908, îi este atribuit un alt loc al nașterii (Corabia, jud. Olt) și un alt an (1910), precum și un alt an al morții sale (1980). Credem că publicarea actului de naștere al aviatoarei Virginia Duțescu este importantă pentru istoriografia aeronauticii românești, fără a mai lăsă urme de îndoială cu privire la datele sale biografice.
Prof. Andrei Popete Pătrașcu
Redacția Glasul Cetății își rezervă dreptul de a selecta și modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.